Robotická auta – když auta nepotřebují řidiče

Myslíte si, že automobily dnes musí řídit jenom člověk? Omyl. Jak se ukazuje, robotická auta, tedy auta bez řidičů jsou budoucností, která rozhodně má na našem světě své místo. Vše začalo poměrně nevinně, a to parkovacími asistenty, kteří pro vás najdou potřebné místo a sami zaparkují. Postupem času ale došlo i k tomu, že se začaly vytvářet adaptivní tempomaty, pomocné brzdící systémy, systémy udržení vozu v jednom pruhu a další prvky. A od toho už byl jenom krok k tomu, aby došlo i na auto bez řidiče. A velký pokrok v tomto směru zaznamenala společnost Google, kterou za to všichni v redakci výrazně obdivujeme.

Již od roku 2010

Řada z nás byla překvapena, když jsme zjišťovali informace a dostali jsme informaci, že daná auta rozhodně nejsou věcí posledních měsíců. Už za sebou mají mnohem delší vývoj a v roce 2010 došlo poprvé k tomu, že se stala součástí běžného provozu. Konkrétně potom California je tím místem, kde je můžeme na silnicích potkat. Samozřejmě mluvíme-li o těch, která jsou spojena s již jmenovaným Googlem. Ta považujeme za ty nejdokonalejší.

I když pravdou je, že v době svého vzniku se rozhodně nejednalo o nijak dokonalé modely. Auta se raději vyhýbala železničním přejezdům, stejně jako se raději vyhýbala kruhovým objezdům. Zde si zkrátka jistá nebyla a tak bylo třeba i hodně práce. S tím mimo jiné souvisí i to, že se dané vozy neobešly bez nehod. Vzhledem k počtu najetých kilometrů jich je ale poměrně málo. Zatím celkem 11. Vždy se ale jednalo pouze o drobnost – tedy pomačkané plechy a odřený lak.

2,5 milionu kilometrů bez nehody

Taková tedy byla historie. Současnost je však mnohem zajímavější. A to z toho důvodu, že tyto vozy již mají v posledním období najeto více než 2,5 milionu kilometrů, a to zcela bez nehody. A to vše hlavně díky neustálým inovacím, které využívají celou řadu moderních prvků a systémů. Pokud budeme konkrétní, jsou to třeba propracované senzory, řada videokamer, laserové radary, stejně jako mapové podklady, které využívají hlavně satelitní snímky. Vše dospělo i k tomu, že auta bez řidiče si dokážou všimnout i cyklistů a jejich znamení o změně směru jízdy, nebo že bez problémů přejedou i železniční přejezdy.

Velmi zajímavé na celé možnosti vyslat do provozu auta bez řidiče je to, že s nimi souvisí nejenom velmi drahé povinné ručení, ale je třeba také získat potřebnou licenci – tedy něco, jako je obdoba klasického řidičského oprávnění. A obojí není rozhodně nic levného. Nutno také říci, že Google není jedinou společností, která se testováním svých robotických aut zabývá. Své zástupce má v provozu jal Mercedes, tak i Audi. Je to patrné z informací, které pramení právě z žádostí o vydání potřební licence, bez které se dnes žádný takový automobil neobejde. Přesto se ale není třeba obávat. Než se auto dostane do reálného provozu, je pro něho připravena celá řada testovacích tratí, které mají nasimulovat reálný pohyb po městě. Teprve poté jsou vpuštěni na reálné silnice. A všichni jsme se při psaní článku shodli, že bychom takový vůz chtěli někdy vidět. I když kdo ví, třeba bude brzy běžný.